غنا و موسیقی از دیدگاه فقهی امام خمینی (ره) با توجه به نقش زمان و مکان در استنباط

پایان نامه
چکیده

غنا وموسیقی یکی از پدیده هایی است که محصول طبع انسان و از مظاهر هنر انسانی به شمار می آید . تأثیر صدای خوش و آهنگ دلنشین بر انسان ها امری طبیعی و فطری است ؛به گونه ای که تأثیر عمیق آن بر انسان هابا هر گرایش و ملیّتی و هر سن و سالی روشن وغیر قابل انکار وغیر قابل توصیف است . کشش طبع انسان به زیبایی به طور عام و من جمله صدای زیبا ، ناشی از تمایل انسان به زیبایی و حس زیبایی دوستی اوست که از فطرتش سر چشمه می گیرد ؛ و خداوند متعال این حس را برای پرورش حسّ کمال طلبی و تکامل بنی بشر در او قرار داده است . لذا این پدیده از بدو خلقت در دوره های کهن تاریخی ، میان اقوام و ملل به نحوی از انحاء رواج داشته است ولی اشکال و صور به کار گیری آن گوناگون و میزان تأثیر و تأثر آن متفاوت بوده است . با پیشرفت جامعه بشری پدیده آواز و موسیقی نیز دستخوش تحولات کمی و کیفی ، همراه با توسعه آلات و سازها شد . رفته رفته صاحبان زر و زور به رموز موسیقی در مسخ اخلاق امت ها و قدرت آن در استثمار و انحراف جوامع پی بردند و آن را از مسیر تکاملی خود خارج نمودند و در پی هوا پرستی خود آن را وسیله لهو و لعب خود قرار دادند و غنا و موسیقی در مفهوم مبتذل خود نمودار گردید . به گونه ای که به نقل مورخان در دربار شاهان ساسانی در دوران ایران کهن خوانندگان و نوازندگان حضور داشتند . در زمان ائمه طاهرین (ع) خلفای اُموی و عباسی استفاده از غنا و موسیقی را در جهت خوش گذرانی و مجالس عیش و نوش خود به حدّ اعلای فساد و هوس رانی رساندند و مبالغ هنگفتی را صرف خوانندگان و نوازندگان می کردند . به همین جهت شریعت اسلام در برابر آن واکنش منفی و اعتراضی داشته است .امروزه با پیشرفت صنعت و فن آوری و تحولات زمانی و مکانی ، موسیقی تا اندازه ای جایگاه واقعی و طبیعی خود را باز شناخته و نقش های اجتماعی ، حماسی و فرهنگی جدیدی پیدا کرده و توانسته تعالی بخش ، رسالتمدار و پیام رسان یک تحول دینی و انسانی باشد و در جهت اهداف متعالی به کار گرفته شود . چه بسا در گذشته به دلیل عدم ابتلای عمومی جامعه به غنا و موسیقی و اختصاص آن به مناسبت ها و مجالس خاص و استفاده های لهو و لعبی از آن ، باعث شده حق مطلب از نظر تحقیق در حکم و موضوع ادا نشود و فقهای بزرگواری قائل به حرمت ذاتی موسیقی شوند . ولی امروزه باپیشرفت صنعت و فن آوری و امکان انتقال تصویر و صدا از طریق امواج ، ابتلا به ساز و آواز همه گیر شده است و کمتر پیش می آید که هنگام استفاده از وسایل ارتباط جمعی صدای موسیقی به گوش نرسد . همانگونه که بیان شد ، در زمان حاضر موسیقی و غنا به اشکال گوناگون با اهداف و کارکردهای متفاوت به کار گرفته می شود ؛ لذا گونه های زیادی از آن تولید وبه مخاطبان عرضه می شود . این گونه های متفاوت گاهی روح و روان را تخدیر نموده و اعضاء بدن را به استخدام هوی و هوس وشهوت و خشونت و نفرت و غیره می کشاند و بعضی دیگر بالعکس مخاطبین را به یکتا پرستی ، دعوت به معنویت ، شجاعت ، نوع دوستی ، ظلم ستیزی و غیره تشویق می نماید . از طرفی نمی توان موسیقی را به طور کلی از حیات بشر کنار گذاشت ونه می توان مجالی باز و بی حد و مرز برای آن تصور کرد ؛ این تنوع در گونه های ارائه شده موسیقی ، مکلف را دچار سر در گمی می نماید . البته برخی از موسیقی ها بدون اندک تأملی مصداق غنا و موسیقی حرام است ، اما برخی دیگر که با انگیزه های کاملاً متفاوت از قسم اول هستند وهیچ یک از ویژگی های آن را ندارند، بلکه دارای اهداف و امتیازات متعالی می باشند ، به راحتی نمی توان داخل در آنچه موجب غضب شارع مقدس می شود ، قرار داد . گرچه برخی حکم غنا و موسیقی را در فقه اسلام ثابت و غیر قابل تغییر می دانند ؛ امّا نظر به اینکه موضوع ، علت حکم است ؛وحکم بر موضوعات بار می شود و موضوع در شرایط زمانی و مکانی قابل تغییر است ،این سوال ها مطرح می شود : آیا حکم غنا و موسیقی همچون گذشته مطلقاً حرام است ؟آیا موسیقی ذاتاً حرام است یا موسیقی که همراه با گناه و معصیت باشد ، موسیقی که همراه با اختلاط زن و مرد باشد ، موسیقی که در مجالس لهو و لعب از آن استفاده می شود حرام است و موسیقی فی نفسه اشکالی ندارد ؟ آیا با تغییر موضوع ، حکم آن نیز تغییر می کند ؟ نقش زمان و مکان در حکم موسیقی چگونه است ؟ به عبارت دیگر غنا و موسیقی از دیدگاه امام خمینی (ره) با توجه به نقش زمان و مکان در استنباط چه حکمی دارد ؟ غنا و موسیقی یک چیز است یا دو چیز متفاوت ؟ تاریخچه غنا و موسیقی چیست ؟ دیدگاه های فقهی نسبت به غنا و موسیقی چگونه است ؟ برای دست یابی به پاسخ سوالات ، ابتدا به تبیین مفهوم غنا و موسیقی و نسبت آن دو با یکدیگر و مفهوم ترجیع و طرب وغیره که در تعریف غنا بکار رفته پرداختیم و اختلاف نظربسیاری از فقهاء و لغویان را در این زمینه بیان کردیم . اشار? کوتاهی نیز به تاریخچه غنا ، ویژگی های آن و افراد شایع آن در زمان صدور روایات داشتیم ، تا بدین وسیله به فضای صدور روایات و فهم مقصود واقعی آن نزدیک شویم و انواع غنای حلال و حرام را بررسی نمودیم . دیدگاه های فقهاء دربار? غنا و موسیقی و آلات موسیقی ، قسمت های دیگری از این تحقیق است . در انتها به نقش زمان و مکان در اجتهاد و ارتباط مسئل? غنا و موسیقی با نقش زمان و مکان در استنباط با تکیه بر نظر امام خمینی (ره) پرداختیم .

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure

کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...

متن کامل

ضرورت توجه به توسعه فرهنگی از دیدگاه امام خمینی (ره)

امروزه توسعه از جایگاه بالایی برخوردار است، به گونه‌ای که از شاخص‌های تفکیک و تشخیص کشورهای پیشرفته از عقب مانده به شمار می‌آید که یکی از ابعاد آن، توسعه فرهنگی است. «امام خمینی» (ره)، به عنوان یکی از تأثیرگذارترین متفکران در تاریخ معاصر ایران، فرهنگ را پایه‌ای برای مسائل سیاسی و اقتصادی می‌دانند. از نظر ایشان، در مباحث مربوط به ایران، از هر موضوعی آغاز کنیم، ناگریز به بحث فرهنگ کشیده می‌شویم....

متن کامل

مبانی فقهی غنا و موسیقی از دیدگاه قران کریم

لفظ غنا در آیات قران استفاده نشده و امر و نهی خاصی صریحا بدان تعلق نگرفته است بلکه تمسک کنندگان به ایات آنها را به واسطه دلایل خارجی همچون احادیث وارده دلیل بر حرمت گرفته اند در این آیات الفاظی نظیر قول زور و باطل و لهو الحدیث آمده است که برخی انها را غنا معنا کرده اند در باب غنا و موسیقی آیات و احادیثی دال بر حرمت و حلیات وجود دارند که هیچ یک توانائی اثابت حکم مطلق غنا را نداشته و وافی به مقصو...

متن کامل

جنگ فقر و غنا در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)

نظریه ی "جنگ فقر و غنا" سیاست و تاریخ را تبیین می کند و منازعات را در جهت حاکمیت اسلام و معنویت سوق می دهد. در این جنگ، طرفی که استفاده ی بی مهابا از امکانات خود نمی کند و به خاطر پایبندی به اصول و ارزش ها، مثل افراد فقیر، امکان عمل کم تری پیدا می کند؛ متّصف به فقر است. اما طرف دیگر به دلیل بی بند و باری و عدم تقید به اصول، احساس غنا در استفاده از امکانات می کند. حتی عدم بهره برداری از امکانات ...

متن کامل

The Study of Stressful Factors in Clinical Education for Nursing Students Studying in Nursing and Midwifery College in Khorramabad

کچ هدي پ شي مز هني فده و : شزومآ لاب يني شخب ساسا ي شزومآ مهم و راتسرپ ي تسا . و هنوگ ره دوج لکشم ي شزومآ رد لاب يني ، آراک يي هدزاب و ا ني شزومآ زا شخب راچد ار لکشم م ي دنک . فده اب رضاح شهوژپ سررب ي لماوع سرتسا از ي شزومآ لاب يني رد وجشناد ناي راتسرپ ي هدکشناد راتسرپ ي و يامام ي ماـجنا داـبآ مرـخ تسا هتفرگ . شور و داوم راک : رضاح هعلاطم کي هعلاطم صوت يفي عطقم ي تسا . د...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

سایر - پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023